موسسه پژوهشی ماد دانش پژوهان

مرکز جامع مشاوره و انجام خدمات پژوهشی و پژوهش های دانشگاهی، شماره ثبت 19994

 

 

1- تعریف

همایش، یکی دیگر از مداخلات آموزشی است که شامل زیر مجموعه ای بزرگی از قبیل کنفرانس، کنگره، سمینار، پانل، سمپوزیوم، مجمع بحث... می باشد. در زیر به اختصار هر کدام از موارد را توضیح می دهیم.

 

2- کنگره (همايش):

گردهمايي است رسمي، متشكل از متخصصين و افراد با تجربه كه در آن ضمن طرح تازه هاي علمي، نتايج تحقيقات و پژوهش هاي انجام شده در موضوع علمي مشخص بصورت ارائه مقاله، سخنراني و پوستر برگزار مي گردد. كنگره داراي سخنرانان متعدد بوده و بصورت دوره اي از يك تا پنج سال يكبار تكرار مي گردد. طول مدت كنگره معمولا سه روز يا بيشتر مي باشد. براي برگزاري هر كنگره تشكيل تعدادي كميته تخصصي ضرورت دارد.

 

2- کنگره (همایش) بين المللي:

همايشي است كه داراي ويژگي هاي زير باشد:

·        به تصويب هيئت وزيران رسيده باشد.

·        با مشاركت يك يا چند سازمان يا انجمن تخصصي خارجي برگزار شود.

·        حداقل 5 سخنران از 3 كشور خارجي در آن مشاركت علمي داشته باشند.

·        داراي هدف و موضوع بين المللي باشد (مخاطباني از مليت هاي گوناگون داشته يا موضوع مورد علاقه مليت هاي مختلف را مورد بحث قرار دهد).

تفاوت کنگره را با سمینار و کنفرانس می توان در سه جنبه خلاصه کرد:

اولا کنگره دارای ابعادی به مراتب گسترده تر است و معمولا در آن گروه زیادی شرکت کننده و سخنرانی های متعدد مشارکت دارند و هر گروه ممکن است از سراسر یک کشور یا حتی کشورهای دیگر شرکت داشته باشند و از این نظر است که کنگره ها را به دو گونه ملی و بین المللی تقسیم می کنند.

دومین تفاوت در خصلت ادواری کنگره است. سمینارها و کنفرانس ها معمولا حالت موردی دارند (مگر در موارد خاص) و حال آنکه کنگره ها معمولا ادواری هستند و هر چند سال یکبار تشکیل می شوند. بیشتر کنگره ها را در حال حاضر انجمن های علمی و تخصصی در رشته های مختلف برگزار می کنند و فاصله زمانی برگزاری کنگره معمولا یک تا پنج سال است.

سومین تفاوت از نظر سازمان دهی آن است که هر کنگره معمولا دارای تعدادی کمیته تخصصی ممکن است برنامه های آموزشی معینی در قالب بازآموزی و نوآموزی اجرا شود. به این جهت است که کنگره دارای سازمان گسترده ای است وبه غیر از جلسات عمومی و کلی، دارای شعب متعدد تخصص نیز می باشد.

 

3- سمینار (هم انديشي):

اجتماعات و گردهمايي كه هدف آن بيان تازه هاي علمي، مبادله تجربيات و تجديد اطلاعات در جهت چاره جويي و حل مشكلات حرفه اي شركت كنندگان است. سمينارها به صورت ارائه سخنراني، ميزگرد، پانل و جلسات پرسش و پاسخ ارائه مي گردد و طول مدت آن بيش از يك روز و معمولا دو تا سه روز مي باشد.

معمولا سمینار با پژوهش پیوند دارد و پژوهشگران آموخته ها و تجربیات خود را در آن عرضه می دارند. در سمینار معمولأ رئیس یا هماهنگ کننده ای وجود دارد که نقش رهبری بحث ها را بر عهده گیرد. برنامه ریزی مقدماتی سمینار دارای اهمیت زیادی است. در سمینار سخنرانان با آمادگی قبلی و پس از تدارک اطلاعات لازم حاضر می شوند. برخلاف کارگاه، فرایند سمینار به نحوی نسبت که در آن مسائل از ابتدا و احتمالا نقطه شروع برای گروه مطرح شود و گروه، کار را روی آن در جلسه آغاز می کنند. در سمینار تجربیات تازه و به روز مطرح و مبادله می شود. معمولا برای جلوگیری از اتلاف وقت از سخنرانان خواسته می شود که از قبل خلاصه مطالب و یا حتی تمام گزارش یا مقاله خود را برای توزیع میان شرکت کنندگان آماده و ارائه نمایند.

 

4- کنفرانس (فراهم ايي):

نشست ها و اجتماعاتي كه به منظور شور و بحث در يك زمينه خاص تشكيل مي گردد و در آن افراد نقطه نظرات خود را درباره مسائل و مشكلات مهم از طريق سخنراني، جلسات پرسش و پاسخ، ميزگرد و گزارش موارد جالب(Case Report)  مطرح مي نمايند. اين نشست ها مي تواند در طي يك روز يا به صورت جلسات دوره اي تشكيل گردد. چنانچه اين جلسات بصورت ادواري تشكيل شود به آن كنفرانس هاي دوره اي اطلاق مي شود.

 

5- کنفرانس /  سمینار:

یک نوع از سمینار یا کنفرانس را اجلاسیه یا کنوانسیون می نامند. کنوانسیون ها معمولا در رابطه با گروه ها یا سازمان های اجرایی تشکیل می شود و در آن گروه هایی از طبقات و قشرهای مختلف سازمان دورهم جمع می شوند و درباره خط مشی ها و اندیشه هایی که درباره سازمان ذیربط مطرح است با یکدیگر بحث می کنند. وقتی که کنوانسیون ها پیرامون فعالیت های سیاسی و یا امور مذهبی برگزار شود آن را کنفرانس می نامند.

 

6- سمپوزيوم (هم نشست):

به منظور آموزش مسائل علمي تخصصي و فوق تخصصي درباره موضوعي خاص به صورت سخنراني، كار گروهي، بحث و ارائه مقاله برگزار مي گردد. در سمپوزيم هر يك از سخنرانان درباره جنبه خاصي از موضوع به  بحث مي پردازند. مخاطبين سمپوزيوم افراد متخصص و صاحب نظر مي باشند. طول مدت سمپوزيوم معمولا يك روز است.

تفاوت سمپوزیوم با سخنرانی آنست که از تمامی سخنرانان خواسته می شود که همگی درباره موضوع معینی صحبت کنند. سخنرانان مطالب خود را آماده می سازند که هر کدام درباره جنبه خاصی از موضوع موردنظر صحبت کنند. فایده این سخنرانی ها برای شنوندگان این خواهد بود که آگاهی های ضروری را درباره جنبه های مختلفی که هر یک از سخنرانان جداگانه درباره آن بحث کرده اند بدست آورند.

در سمپوزیوم جزئیات مربوط به نقطه نظرهای متفاوت توسط سخنرانان عرضه می شود. معمولا فرایند تدارک سمپوزیوم بدین نحو است که از سخنرانان دعوت به عمل می آید و با دادن فرصت کافی از آنان خواسته می شود درباره جنبه خاصی از مباحث مطالبی را تهیه کنند. رئیس سمپوزیوم را افتتاح می کند و مقدمه کوتاهی عرضه می کند و سخنرانان را به حاضرین معرفی می کند و از یکایک آنان درخواست می کند که در پشت تریبون قرار گیرند و صحبت کنند. پس از اینکه هر سخنران به کار خود پایان دهد و قبل از اینکه شخص دیگری سخن خود را آغاز کند؛ رئیس سمپوزیوم، مختصری از مطالب سخنرانی عرضه شده با سخنرانی بعدی ارائه می کند و احتمالا نظرات خود را در این زمینه بیان می دارد.

سمپوزیوم در شرایطی می تواند در هر موضوع مورد استفاده قرار گیرد که تعداد کارشناس لازم برای بحث درباره جنبه ها و دیدگاه های مختلف یک موضوع وجود داشته باشد و استفاده از آنان امکان پذیر باشد. به علت تنوع سخنرانان در سمپوزیوم، این نوع برنامه از سخنرانی تک نفره بهتر است. با این حال سمپوزیوم دارای محدودیت هایی نیز هست:

·        هرگاه سخنرانان مطالب خوبی عرضه نکنند و یا به گونه یکنواخت و خسته کننده ای آن را ارائه کنند، نتیجه جالبی عاید نخواهد شد.

·        اگر سخنرانان قبل از جلسه با یکدیگر مشورت نکرده باشند، ممکن است مطالب تکراری درباره یک موضوع ارائه کرد و توافقی نیز میان آنان از نظر حدود و ثغور بحث ها وجود نداشته باشد.

·        در هر حال در سمپوزیوم جایگاه خاصی برای مشارکت حضار در بحث و عرضه دیدگاه هایشان وجود ندارد.

·        سمپوزیوم برای گروهی از افراد مطلع و کارآزموده و دارای کاربرد است که گرایش به «شنیدن» داشته باشند و علاقمند باشند جنبه های مختلف یک موضوع تخصصی برای آنان تحلیل شود.

 

 

7- پانل

پانل یا میزگرد روشی است که در آن چند نفر (معمولا ۷-۳ نفر) دور میزی در حالت رویاروی با حاضرین می نشیند و با یکدیگر درباره موضوعی که به گونه ای با حاضرین در ارتباط است و اعضای پانل درباره آن دارای دانش تخصصی هستند بحث می کنند. در خلال این بحث، ابعاد مختلف موضوع بحث و سایر جزئیات آن عنوان می شود و در صورت لزوم، یک جلسه آزمایشی نیز مقرر می شود. همچنین پانل باید دارای یک گرداننده بحث ماهر و مسلط به موضوع باشد که بحثها در یک جو غیر رسمی و دوستانه به جریان انداخته و در صورت لزوم بتواند مجادله ها را آرام و بحث ها را متعادل و هماهنگ سازد.

در پانل معمولا مشارکت و مورد مستقيم حاضرین در بحث ها گروهی امکان پذیر نیست با این حال معمولا به حاضرین این امکان داده می شود که سؤالات خود را مطرح کنند و یا نقد و اظهار نظر خود را بیان کنند. سؤالات از طریق هماهنگ کننده به یکی از اعضا پانل داده می شود.

 

شماره ثابت
02188524117-8
02144268545

 

: تلگرام - واتساپ - اسکایپ - ایمو - بله و پیام

09102340118

Email : info@118daneshgah.com
https://www.118daneshgah.com

 

 

 

 

کلید واژه ها و برچسب ها: مشاوره و انجام و نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال دکتری+مشاوره و انجام و نگارش رساله دکتری+مشاوره و انجام پروژه های دانشگاهی+مشاوره و نگارش مقاله کنفرانسی+مشاوره و نگارش مقاله پژوهشی+مشاوره و+نگارش مقاله ترویجی+مشاوره و نگارش مقاله مروری+فرمت بندی مقاله+سابمیت مقاله+نگارش پایان نامه حقوق+نگارش رساله دکتری حقوق+نگارش رساله دکتری مدیریت+نگارش پایان نامه آموزش زبان انگلیسی+نگارش رساله دکتری آموزش زبان انگلیسی+نگارش پایان نامه ارشد مدیریت مالی +نگارش پروپوزال دکتری حسابداری+نگارش رساله دکتری حسابداری